Autofabricage proces

Stap 1:

In de carrosseriebouw beginnen de auto’s vorm te krijgen. In deze, twee verdiepingen hoge, fabriek worden de geperste plaatdelen omgevormd tot complete carrosserieën, ook wel body’s genoemd. Dit is de meest gerobotiseerde productieunit van de fabriek: 99% van alle werkzaamheden wordt hier automatisch uitgevoerd. In totaal werken er ongeveer 350 mensen in deze unit.

Stap 2:

De kale body’s afkomstig van de carrosseriebouw worden hier gereinigd, ontvet en voorzien van een grondlaag zodat de aflaklaag van waterafdunbare lak optimaal hecht. Er worden naden aan de binnen- en buitenzijde van de body afgedicht voor extra bescherming. Ook worden er delen afgeplakt die niet zijn mee gelakt. Al deze handelingen staan in het teken van het voorbereiden van de body op het lakproces, dat proces zelf is zeer geautomatiseerd.

Stap 3:

De glanzend gelakte carrosserie wordt vanuit de lakstraat op de montagelijn geplaatst. Afhankelijk van de individuele wensen van elke klant monteren geschoolde specialisten tot wel 3000 verschillende onderdelen op een auto. Tijdens dit proces worden uitgebreide controles en functionaliteitstesten uitgevoerd. Pas nadat een auto alle kwaliteitscontroles doorstaan heeft mag hij de fabriek verlaten.

Stap 4:

Er is een ingewikkeld logistiek proces nodig om auto’s te kunnen bouwen. Ieder onderdeel moet immers op de juiste tijd en op de juiste plek aan de productielijn aanwezig zijn. Trailers worden opgehaald en uitgeladen, onderdelen worden eerst opgeslagen in magazijnen waar ze nadien opgehaald worden en als voorraad aan de productielijn worden klaar gezet. De lege emballage gaat via hetzelfde traject in tegengestelde richting terug naar de leverancier voor hergebruik. Deze kringloop draaiende houden is de taak van de afdeling logistiek.